“Groei moet niet langer een doel op zich zijn, maar een instrument dat, in plaats van de levenskwaliteit te schaden, altijd dient om deze te verbeteren”. Danone-medeoprichter en voormalig CEO Antoine Riboud sprak deze woorden voor het eerst uit in een toespraak voor 2.000 kaderleden tijdens de “Assises du Patronat” in 1972 in Marseille (Frankrijk), waar hij zijn visie op de rol van een onderneming in de samenleving uiteenzette.

 

2022, viering van 50 jaar Duaal project

Beïnvloed door de idealen van de Franse sociale protestbeweging van mei ’68, gaven zijn woorden uitdrukking aan het idee dat economische en sociale doelstellingen afhankelijk van elkaar moeten zijn en dat zakelijk succes altijd hand in hand moet gaan met sociale vooruitgang.

Dit visionaire denken vormde de hoeksteen voor het Duaal economisch en sociaal project van Danone. Het is sindsdien deel van onze DNA: het is onze erfenis, ons heden en onze toekomst. Dit doel noemen we Danone Duaal project’. In 2022 vieren we de 50e verjaardag van deze visionaire toespraak.

“There is only one Earth. We only live once”

 

De toespraak in Marseille werd geopend met deze krachtige woorden, het zaadje van Danone’s missie om via voeding gezondheid te brengen naar zoveel mogelijk mensen en onze visie ‘One Planet. One Health.’. Elke dag weer werken we hard om dit mogelijk te maken: door mensen te helpen gehydrateerd te blijven, aan te moedigen een flexitarisch dieet met meer plantaardige voeding aan te nemen, essentiële zuivelproducten met voedings- en gezondheidsvoordelen aan te bieden en mensen met gespecialiseerde voedingsbehoeften een leven lang voeding op maat aan te bieden.

Toch weten we dat de gezondheid van mensen en de gezondheid van de planeet nauw met elkaar verbonden zijn. We kunnen niet gezond zijn als de gemeenschappen en de samenleving waarin ons bedrijf groeit dat ook niet zijn. Daarom zijn in het dubbel project het economische en het sociale met elkaar verbonden en is sociaal een synoniem voor maatschappelijk. Want het handelen van ons bedrijf beïnvloedt de levenskwaliteit in de hele gemeenschap: patiënten, leveranciers, werknemers, consumenten, klanten, burgers en de planeet.

“Company responsibility does not end at the factory gate or at office door”

 

Dit wordt bevestigd door de B Corp-certificering van al onze categorieën en merken in België: een hefboom die ons ertoe aanzet onszelf in vraag te stellen en onze sociale en milieu-impact voor onze consumenten, onze partners en alle stakeholders van de samenleving steeds te verbeteren.

Vandaag moeten we meer dan ooit duurzaam ondernemen en waarde creëren voor iedereen. Economische groei is daarom belangrijk om te kunnen blijven investeren in onze producten, innovaties, de wetenschap achter de gezondheidsvoordelen, in ingrediënten van hoge kwaliteit en in duurzame productie om gezondere en duurzamere eet- en drinkgewoonten te bevorderen.

Ontdek wat het betekent om B Corp te zijn in België.

People are expecting us, companies, to lead the change. Commit, act and visibly impact.

 

De richting die we in België willen uitgaan, biedt een duidelijke meerwaarde voor het bedrijf, met concrete ambities om gezondheid via voeding te brengen, de natuur te respecteren en te regenereren en mensen en gemeenschappen te verzorgen en te ontwikkelen.

Enkele hoogtepunten:

  • Gezondere voeding:
    Momenteel heeft 80% van onze zuivel-, plantaardige en waterportfolio een Nutri-Score A of B. We streven naar 85% op basis van het eerste algoritme en zelfs naar 100% voor kinderproducten! We zullen het suikergehalte van onze producten verder verlagen, met strengere doelstellingen voor kinderproducten.
  • Duidelijke etikettering:
    We verminderen het aantal ingrediënten in onze recepten en maken onze productinformatie 100% toegankelijk en begrijpelijk buiten de etikettering om.
  • Circulaire verpakking:
    Vandaag is 81% van al ons verpakkingsmateriaal recycleerbaar. Wij streven naar 100% recycleerbare verpakkingen bij het ontwerp en een vermindering van 10% van de verpakkingen van onze belangrijkste merken.
  • Milieuvoetafdruk:
    Wij verminderen verder de koolstofvoetafdruk van de melkproductie, met name de methaanuitstoot tussen 20% en 40% door een ingrediënt, Bovaer®, toe te voegen aan het veevoer. Voor onze 2 fabrieken in Rotselaar en Wevelgem zetten wij de nul-netto-doelstelling voort met een stappenplan voor energie-efficiëntie en hernieuwbare energie. En we zullen verder het flexitaristisch dieet aanmoedigen met meer plantaardige producten.
  • Voedselverspilling:
    In 2021 zijn we toegetreden tot de Belgische coalitie Waste Warrior Brands, geïnitieerd door Too Good To Go om consumenten te betrekken bij de strijd tegen voedselverspilling. We zullen de voedselverspilling op onze directe scope verder verminderen met 20% (kg voedselverspilling / ton producten) en daarbuiten door partnerschappen aan te gaan.
  • Sociale inclusie:
    We lanceerden het Danone Sociaal Fonds in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting om financiële of materiële steun te bieden aan duurzame, sociale en maatschappelijke projecten in België waarbij Danone-medewerkers of hun familie actief betrokken zijn.

 

“The energy resources on earth are limited, those of man are infinitive if he feels motivated”.

En dus blijven we doorgaan, verbeteren, innoveren, samenwerken met onze partners, onszelf uitdagen om een pioniersbedrijf te blijven dat economische en sociale waarde toevoegt aan de samenleving. Want “prestaties zonder duurzaamheid hebben geen toekomst, duurzaamheid zonder prestaties heeft geen impact” (Antoine de Saint-Affrique, 2022).