Beïnvloed door de idealen van de Franse sociale protestbeweging van mei ’68, gaven zijn woorden uitdrukking aan het idee dat economische en sociale doelstellingen afhankelijk van elkaar moeten zijn en dat zakelijk succes altijd hand in hand moet gaan met sociale vooruitgang.
Dit visionaire denken vormde de hoeksteen voor het Duaal economisch en sociaal project van Danone. Het is sindsdien deel van onze DNA: het is onze erfenis, ons heden en onze toekomst. Dit doel noemen we Danone Duaal project’. In 2022 vierden we de 50e verjaardag van deze visionaire toespraak.
De toespraak in Marseille werd geopend met deze krachtige woorden, het zaadje van Danone’s missie om via voeding gezondheid te brengen naar zoveel mogelijk mensen en onze visie ‘One Planet. One Health.’. Elke dag weer werken we hard om dit mogelijk te maken: door mensen te helpen gehydrateerd te blijven, aan te moedigen een flexitarisch dieet met meer plantaardige voeding aan te nemen, essentiële zuivelproducten met voedings- en gezondheidsvoordelen aan te bieden en mensen met gespecialiseerde voedingsbehoeften een leven lang voeding op maat aan te bieden.
Toch weten we dat de gezondheid van mensen en de gezondheid van de planeet nauw met elkaar verbonden zijn. We kunnen niet gezond zijn als de gemeenschappen en de samenleving waarin ons bedrijf groeit dat ook niet zijn. Daarom zijn in het dubbel project het economische en het sociale met elkaar verbonden en is sociaal een synoniem voor maatschappelijk. Want het handelen van ons bedrijf beïnvloedt de levenskwaliteit in de hele gemeenschap: patiënten, leveranciers, werknemers, consumenten, klanten, burgers en de planeet.
Dit wordt bevestigd door de B Corp-certificering van al onze categorieën en merken in België: een hefboom die ons ertoe aanzet onszelf in vraag te stellen en onze sociale en milieu-impact voor onze consumenten, onze partners en alle stakeholders van de samenleving steeds te verbeteren.
Vandaag moeten we meer dan ooit duurzaam ondernemen en waarde creëren voor iedereen. Economische groei is daarom belangrijk om te kunnen blijven investeren in onze producten, innovaties, de wetenschap achter de gezondheidsvoordelen, in ingrediënten van hoge kwaliteit en in duurzame productie om gezondere en duurzamere eet- en drinkgewoonten te bevorderen.
Ontdek wat het betekent om B Corp te zijn in België.
De richting die we in België willen uitgaan, biedt een duidelijke meerwaarde voor het bedrijf, met concrete ambities om gezondheid via voeding te brengen, de natuur te respecteren en te regenereren en mensen en gemeenschappen te verzorgen en te ontwikkelen.
Enkele hoogtepunten:
En dus blijven we doorgaan, verbeteren, innoveren, samenwerken met onze partners, onszelf uitdagen om een pioniersbedrijf te blijven dat economische en sociale waarde toevoegt aan de samenleving. Want “prestaties zonder duurzaamheid hebben geen toekomst, duurzaamheid zonder prestaties heeft geen impact” (Antoine de Saint-Affrique, 2022).
Volg ons ook op LinkedIn om meer te weten te komen over onze lokale inspanningen.