Een gezonde levensstijl voor jong en oud begint met een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon. Via voeding gezondheid brengen naar zoveel mogelijk mensen, is de missie waarop we ons toeleggen. Daarom ontwikkelen we producten die de gezondheid en het welzijn van de mens ondersteunen. We zijn er dan ook van overtuigd dat het van cruciaal belang is om kinderen van jongs af aan te motiveren tot een gezonde en actieve levensstijl.

Naast ons engagement rond Nutri-Score en het “Nutri-pact: een Coalitie voor Beter Eten”, ondertekenden we de Belgian Plegde in 2012, gelanceerd door Fevia, de Federatie van de Belgische voedingsindustrie, Comeos, de Federatie van de Belgische handel en diensten en UBA, de Unie van Belgische Adverteerders. De Pledge maakt sinds juni 2023 deel uit van de JEP Reclamecode.

De Belgian Pledge houdt de belofte in om productadvertenties te richten aan kinderen onder de 13 jaar onder verschillende voorwaarden, bv. wanneer de voedingsmiddelen en dranken beantwoorden aan strenge specifieke nutritionele criteria. Het is gestart als een vrijwillig initiatief over verantwoorde reclame en marketing gericht op kinderen, maar is, zoals eerder vermeld, sinds kort geïntegreerd in de JEP Reclamecode, waardoor deze richtlijnen van toepassing zijn voor de hele voedingssector en niet enkel voor de geëngageerde bedrijven.

Wij, als Danone, gaan wereldwijd in ons Danonebeleid rond marketing gericht op kinderen een stap verder dan de bestaande regelgeving en akkoorden: we koppelen hieraan een extra ambitie.

  • De leeftijdsdrempel die we gebruiken om marketing naar kinderen te beperken, is aangescherpt tot 25% onder de 16 jaar in plaats van 30% onder de 13 jaar.
  • We gaan voor maximum 10g suiker per 100g in producten bestemd voor kinderen tegen 2025. Zo gaan we verder dan de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie, die voor zuivelproducten op 12,5g per 100g ligt. We gaan ook verder met onze producten zoals Actimel en Activia, met een maximum van 10 g suikers per 100 g.
  • We gaan verder dan de Belgian Pledge op het vlak van verpakking en verkooppunt: voor marketingcommunicatie op verpakkingen en verkooppunten verbinden we ons ertoe om voor producten die voldoen aan de voedingscriteria van de Danone Pledge enkel gebruik te maken van gelicentieerde personages, filmkoppelingen en beroemdheden die in de eerste plaats kinderen onder de 13 jaar aanspreken en voor meetbare media zoals TV en radio is dit onder de 16 jaar.
  • Daarnaast verbinden we in ons Danonebeleid rond marketing gericht op kinderen ons er ook toe om kinderen aan te moedigen voldoende te hydrateren via directe marketingcommunicatie van merken met natuurlijk mineraalwater. Dit is een duidelijk voorbeeld van het positief aansporen van kinderen (bijv. Disney-figuren op evian-flessen).

Meer weten?