Een gezonde levensstijl voor jong en oud begint met een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon. Via voeding gezondheid brengen naar zoveel mogelijk mensen, is de missie waarop we ons toeleggen. Daarom ontwikkelen we producten die de gezondheid en het welzijn van de mens ondersteunen. We zijn er dan ook van overtuigd dat het van cruciaal belang is om kinderen van jongs af aan te motiveren tot een gezonde en actieve levensstijl.
Naast ons engagement rond Nutri-Score en het “Nutri-pact: een Coalitie voor Beter Eten”, ondertekenden we de Belgian Plegde in 2012, gelanceerd door Fevia, de Federatie van de Belgische voedingsindustrie, Comeos, de Federatie van de Belgische handel en diensten en UBA, de Unie van Belgische Adverteerders. De Pledge maakt sinds juni 2023 deel uit van de JEP Reclamecode.
De Belgian Pledge houdt de belofte in om productadvertenties te richten aan kinderen onder de 13 jaar onder verschillende voorwaarden, bv. wanneer de voedingsmiddelen en dranken beantwoorden aan strenge specifieke nutritionele criteria. Het is gestart als een vrijwillig initiatief over verantwoorde reclame en marketing gericht op kinderen, maar is, zoals eerder vermeld, sinds kort geïntegreerd in de JEP Reclamecode, waardoor deze richtlijnen van toepassing zijn voor de hele voedingssector en niet enkel voor de geëngageerde bedrijven.
Wij, als Danone, gaan wereldwijd in ons Danonebeleid rond marketing gericht op kinderen een stap verder dan de bestaande regelgeving en akkoorden: we koppelen hieraan een extra ambitie.
Meer weten?